opdrachten ICT 3de leerjaar

februari 2018
Les 9. Carnavalanimaties
Een animatiefilmpje (stopmotion) maken met carnavalvoorwerpen.
Ik oefen op:
-het gebruik van de functies binnen de app;
-het stap voor stap veranderen van de positie van een voorwerp en deze fotograferen, zodat bij het afspelen een beweging ontstaat.

iPad app: iMotion
 
januari 2018
Les 8. Snoetjes op een doosje
Met de app Foldify 'een huisje vol leuke snoetjes' maken.
Ik oefen op:
-het gebruik van de functies binnen de app om een foto te nemen en om de foto op het 3D-sjabloon te plaatsen;
-het correct gebruik van mijn vingers om het gekozen sjabloon te oriënteren in de ruimte, om de foto’s te draaien en de grootte van de foto’s aan te passen;

Programma: iPad app 'Foldify'
Les 7. Een boodschap per e-mail
Kennismaking met het verzenden van berichten via elektronische weg.
Ik oefen op:
-het kunnen openen van een e-mailbericht;
-het opmaken van e
en e-mailbericht en het herkennen en invullen van de verschillende velden: ‘Aan’ , “Onderwerp’ en ‘Bericht’;
-het versturen van een e-mailbericht.
Programma: Outlook Express
 
december 2017
Les 6. Kerstkaraoke
Tekeningen maken bij een kerstlied. Tekeningen en muziek samenvoegen tot een karaoke-versie.
Ik oefen op:
-het tekenen met de aangeboden gereedschappen uit het tekenprogramma Tekendoos;
-tekeningen en importeren in PowerPoint;
-een tijdsinstelling maken.

Programma's: Tekendoos en PowerPoint
 
november 2017
Les 5. Koning(in) voor één dag: mijn volkslied
Een eigen volkslied componeren door met een online tool instrumenten en  muziekfragmenten te combineren.
Ik oefen op:

-het gebruik van de functies binnen het programma door ze te gebruiken voor een eenvoudige muziekstukje.         
-het kunnen terugvinden van een resultaat, downloaden en opslaan op de eigen computer in de juiste map.

Programma: ikcomponeer.nl  (online)

Les 4. Koning(in) voor één dag: mijn vlag
Een eigen vlag ontwerpen waarin kleuren en vormen vertellen waar jij als koning(in) voor staat.
Ik oefen op:
-het gebruik van verschillende tools in combinatie met mekaar.
-het uploaden van een bestand naar een internetpagina.
-het kunnen gebruiken van het ‘Knipprogramma’ om een schermafdruk te maken en deze schermafdruk opslaan in de juiste map met een correcte bestandsnaam.
Programma: Flagdesigner (Online) - Flagwaver (Online) - Knipprogramma
oktober 2017
Les 3. Foto of tekening?
Een bestaande foto gebruiken als achtergrond voor een tekening, waarbij de tekening deel uitmaakt van het onderwerp.
Ik oefen op:
-het gebruik van de stempel in Tekendoos om een afbeelding op een werkbad te plaatsen;
-het tekenen met de vrije-vormkwast;
-het aanpassen van de dikte van een kwast;
-het opslaan van een werk in de map van mijn klas;

-het invoegen van een tekening in Schrijfblok.
Programma: Tekendoos en Schrijfblok
 
september 2017
Les 2. Een krantenartikel
Een krantenartikel opmaken over de uitvinder van de supermegaboekentas. (zie vorige les)
Ik oefen op:
-de velden binnen het sjabloon van een dia kunnen opvullen met tekst en afbeeldingen;
-een afdruk maken van het werk;
-zinnen typen, hoofdletters en leestekens plaatsen.

Programma Pc: PowerPoint 2010
Les 1.Mijn boekentas, een hebbeding
Een ontwerp maken voor een ongelooflijk handige boekentas.
Ik oefen op:
-tekenen met de aangeboden gereedschappen uit de tekenapp;
-de tekening doormailen naar de mailbox van mijn computer;
-een mail openen, de bijlage bekijken en de bijlage opslaan;
-een tekening invoegen in een document van een tekstverwerker;
-eenvoudige zinnen typen met aandacht voor het correct gebruik van hoofdletters en leestekens.

Programma's Pc: Diggi's Schrijfblok - Microsoft Outlook
App: Paint Time