ICT op school

laptop

Aan de hand van de eindtermen ICT werkte onze school een duidelijke leerlijn uit waarbij we ICT integreren binnen onze lessen.
  • Elke klas in onze school heeft een digitaal bord

Dit betekent dat er in de lessen op een eenvoudige manier gebruik kan worden gemaakt van websites, software, filmpjes, muziekfragmenten, interactieve teksten, presentaties of een combinatie hiervan. De toepassingen zijn eindeloos.

• Computers en tablets

Al onze klassen beschikken over twee of meer computers. Binnen onze lessen integreren wij tevens het gebruik van tablets. Computers en tablets worden selectief en verantwoord gebruikt. De leerlingen kunnen o.a. gebruik maken van een computer of tablet om leerstof te herhalen, in te oefenen en te verwerken en om informatie te zoeken en te presenteren.

• Computerklas

Tijdens deze lessen worden nieuwe vaardigheden aangebracht en leren de kinderen de juiste woordenschat gebruiken. We maken de kinderen ook vertrouwd met het gebruik van tablets en apps.
    De activiteiten die georganiseerd worden, zijn afgestemd op de klasactiviteiten, zodat deze ICT-lessen een zinvolle uitbreiding worden van onze lessen en thema's.
    De ICT-opdrachten waar de kinderen tijdens de ICT-lessen aan werken kan je vinden via het computerhuisje van deze website. In de opdrachtenmachine kan je ook enkele resultaten van de kinderen bekijken.
    De kinderen leren tijdens deze lessen heel wat computer- en tabletvaardigheden. Zo leren ze stapsgewijs:

1. werken met een tekstverwerker;
    2. tekeningen maken en foto's bewerken met een tekenpakket;
    3. eenvoudige animaties maken;
    4. voor hen bestemde informatie opzoeken op het internet;
    5. informatie en ideetjes in een digitaal webschema ordenen;
    6. informatie presenteren met aandacht voor creativiteit: opmaak, beeld en geluid;
    7. e-mails versturen en beantwoorden;
    8. basisregels toepassen om veilig en verantwoord met het internet te werken.