Talenten in ontplooiing
Om de betrokkenheid en het welbevinden van
onze kinderen te bevorderen, hanteren we in onze school soepele werkvormen.
Werken in niveaugroepen, zelfstandig werken in hoeken- en contractwerk,
werken met dozen, fiches, opdrachtenkaarten,… het biedt kansen aan al onze
kinderen om succes te ervaren.
De leerlingen genieten van een rijk
activiteitenaanbod waarin ze zelfstandigheid ontwikkelen en waarbij ze
bovendien hun eigen leren in handen nemen. Kinderen vinden het bijzonder motiverend dat ze
zelf initiatief mogen nemen, dat de taken aangepast zijn aan hun niveau en
dat ze op hun eigen tempo mogen werken.
Actief Leren is een nieuwe werkvorm waarbij
onze leerlingen de leerdoelen op een actieve manier bereiken.
Kinderen hebben inspraak in een les, raadplegen zelf bronnen en nemen vaak
initiatief.
Dit alles gebeurt in samenwerking met anderen. Van en met elkaar leren
is belangrijk. Regelmatig reflecteren ze over hun werk.
Elk kind is knap. Onze kinderen
beschikken immers over verschillende talenten die belangrijk zijn voor de
toekomst. Wij willen ons niet alleen richten op cognitieve
vaardigheden zoals wiskunde en taal, maar ook op andere talenten: de handen
uit de mouwen steken, iets technisch in mekaar steken, gevoelig zijn voor
muziek, beeld en beweging.
Wij willen elk kind laten ontdekken wat zijn sterke kanten zijn. Die
willen we in de verf zetten. Ook proberen we de minder sterke kanten verder
te ontplooien.
Weten waar je goed in bent en nieuwe
talenten ontplooien, zorgt ervoor dat je je goed voelt in je vel.
Een positief zelfbeeld helpt je om stevig in je schoenen te staan.
Talenten ontdekken en helpen ontwikkelen doen we dagelijks in onze school met behulp van de knapmannetjes van SuperMegaKnap of door het reizen naar de eilanden van de Talentenarchipel.