Zorg op school
Als schoolteam zijn wij bekommerd om het welzijn van elk kind en trachten
wij via ons zorg- en gelijke kansenonderwijs aan al onze leerlingen de
optimale leer- en ontwikkelingskansen
te bieden. Hiervoor werken de klasleerkrachten en het zorgteam nauw samen om
te helpen bij zowel leerstofverwerking als socio-emotionele ontwikkeling.
Enerzijds moet de school vermijden dat kinderen ontmoedigd geraken door
voortdurend taken te moet verwerken die ze niet aankunnen en
anderzijds moet het onderwijs uitdagingen blijven bieden aan kinderen die
gemakkelijker en vlugger leren.
Het zorgteam ondersteunt de klasleerkrachten bij het klasintern
differentiëren. Zij gaan mee op zoek naar aangepaste materialen, zijn op
bepaalde tijdstippen in de klas aanwezig, zijn beschikbaar voor advies,….
Waar klasinterne differentiatie moeilijk te organiseren valt, wordt er
gewerkt met kleine groepjes leerlingen buiten de klas.
Soms moeten er aanpassingen aan het leertraject gebeuren. Deze worden steeds
vooraf besproken met de ouders, de klasleerkracht, de directie, het zorgteam
en een CLB-medewerker en worden vastgelegd in een samenwerkingsplan.
Voor bepaalde kinderen is een individueel leertraject voor één of meerdere
vakken aangewezen. Na overleg met de ouders wordt dit toegepast
Als ouder, opvoeder,… bent u een onmisbare schakel in de ontwikkeling van uw kind. Net als de klasleerkrachten willen wij ook voor u steeds bereikbaar zijn en hopen wij op een goede samenwerking.
Contactpersonen van het zorgteam: juf Ann, Juf Mai, juf Hanne, juf Els (zorgcoördinator en huiswerkklas), juf Karen en juf Amber
|
1. Leerlingvolgsysteem
Om de evolutie van onze leerlingen gericht te kunnen
volgen maken wij tweemaal per schooljaar gebruik van onafhankelijke testen
op vlak van wiskunde en spelling. Ook het technisch leesniveau (AVI en
woordenrijen) wordt meermaals per jaar gemeten. De resultaten van deze
testen en de bevindingen van de klasleerkrachten worden met het zorgteam,
CLB, klasleerkracht en directie besproken. Tijdens dit overleg wordt gekeken
op welke manier we onze leerlingen het beste kunnen ondersteunen, zowel op
cognitief als socio-emotioneel vlak.
Mogelijk ontvangt u als
ouder, een uitnodiging om dit overleg bij te wonen. We hopen dan ook van
harte dat u op deze uitnodiging ingaat, om samen op weg te kunnen gaan in de
begeleiding van uw kind, thuis en op school.
2. Remediëren –
Zorgklas
In onze
school wordt doelbewust gekozen om zoveel mogelijk nodige ondersteuning te
bieden in de klas. Soms is deze
ondersteuning niet voldoende en kan uw kind tijdelijk buiten de klas extra
begeleid worden voor een bepaald onderdeel. Hiervan wordt u steeds op de
hoogte gebracht.
3. ON
Ondersteuningsnetwerk Kempen
Ter ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen wij rekenen op ondersteuning vanuit Ondersteuningsnetwerk Kempen.
Ondersteuning is mogelijk op 3 niveaus: leerling, leerkracht, schoolteam.
Met ervaring en kennis vanuit het buitengewoon onderwijs begeleiden ondersteuner(s)
(met verschillende disciplines, vanuit verschillende contexten) met effect tot op de klasvloer.
Als evenwaardige partner(s) én in co-creatie willen we samenwerken, elkaar inspireren, motiveren en (oplossingsgericht) verder bouwen op wat werkt.
Ondersteuning is flexibel, vraaggestuurd, op maat, schoolnabij en laagdrempelig.
Ondersteuningsnetwerk Kempen ondersteunt in partnerschap met ouders, CLB en andere externe diensten.
4 .
Spelotheek
Onze
school bezit een spelotheek en orthotheek: een rustige ruimte waar
leerkrachten educatieve spelen of aangepast leermateriaal kunnen ontlenen.
5. Niveaulezen
Technisch lezen is een
leerproces dat zeer veel oefening vergt.
In het eerste (vanaf
februari), tweede en derde leerjaar wordt wekelijks niveaulezen
georganiseerd. Op basis van hun leesniveau worden de leerlingen ingedeeld in
leesgroepjes die begeleid kunnen worden door leerkrachten /of leesouders.
Zo krijgen de
leerlingen de kans om op hun niveau en met aangepast leesmateriaal te
oefenen.
Een gewaardeerde vorm
van ouderparticipatie op school!
Tijdens het kindercontact praat de
Kinderen vinden zo’n moment van persoonlijke aandacht prettig. De band met
de leerkracht groeit en de drempel om zich te uiten verlaagt.