ICT op school
Aan de hand van de eindtermen
ICT werkte onze school een duidelijke leerlijn uit waarbij we ICT integreren
binnen onze lessen.
- Elke
klas in onze school heeft een digitaal bord
Dit betekent dat er in de lessen op een eenvoudige manier gebruik kan
worden gemaakt van websites, software, filmpjes, muziekfragmenten,
interactieve teksten, presentaties of een combinatie hiervan. De
toepassingen zijn eindeloos.
- Computers en tablets
Al onze klassen beschikken over twee of
meer computers.
Binnen onze lessen integreren wij tevens het
gebruik van tablets.
Computers en tablets worden selectief en verantwoord gebruikt. De leerlingen
kunnen o.a. gebruik maken van een computer of tablet om leerstof te
herhalen, in te oefenen en te verwerken en om informatie te zoeken en te
presenteren.
-
Computerklas
Tijdens deze lessen worden nieuwe vaardigheden
aangebracht en leren de kinderen de juiste woordenschat gebruiken. We
maken de kinderen ook vertrouwd met het gebruik van tablets en apps.
De activiteiten die georganiseerd worden, zijn afgestemd op de
klasactiviteiten, zodat deze ICT-lessen een zinvolle uitbreiding
worden van onze lessen en thema's.
De ICT-opdrachten
waar de kinderen
tijdens de ICT-lessen aan werken kan je vinden via het computerhuisje van deze
website. In de opdrachtenmachine kan je ook enkele
resultaten van de kinderen bekijken.
De kinderen leren tijdens deze lessen heel wat computer-
en tabletvaardigheden. Zo
leren ze stapsgewijs:
- werken met een
tekstverwerker;
-
tekeningen maken en foto's bewerken met een
tekenpakket;
- eenvoudige animaties maken;
- voor hen bestemde informatie opzoeken op het internet;
- informatie en ideetjes in een digitaal
webschema ordenen;
- informatie presenteren met aandacht voor
creativiteit: opmaak, beeld en geluid;
- e-mails versturen en beantwoorden;
- basisregels toepassen om
veilig en verantwoord met het internet te werken.
-
Chromebooks
Vanaf het vierde leerjaar heeft elke leerling een persoonlijke chromebook. Deze handige en compacte laptops worden dagelijks ingezet om reeds geziene leerstof te automatiseren, om nieuwe leerstof in te oefenen of online bronnen te raadplegen.
-
Mediawijsheid
Vanaf het vierde leerjaar zetten we in op mediawijsheid. In het vijfde leerjaar start een lessenreeks aan de hand van het werkboek van ‘de schaal van M’. Dit wordt in het zesde leerjaar verdergezet. We maken leerlingen bewust van de gevaren van (sociale) media en willen hen hier verantwoordelijk mee leren omgaan. Zo staan we stil bij wat een goed wachtwoord is, ons recht op privacy, de invloed van influencers, gevaren van gamen, ...
Zowel thuis als op school is internet niet meer weg te denken uit het leven van onze jongeren.
-
Het
computerhuisje als verzameling van heel wat educatieve links.
Onze
kinderen
vinden in het
Computerhuisje van onze website ook heel wat links naar educatieve en
informatieve websites.
Hiermee kunnen ze in de klas en thuis aan de slag.
- Enkele sfeerbeelden uit de
'Muisklas':